הרפורמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל": כמעט שנה אחרי – ישראל עדיין רחוקה מהשוק האירופי

$(function(){setImageBanner('9be6d264-c8af-41ed-8465-fed6049c0fbf','/dyncontent/2025/11/11/6933a954-81ae-463d-8b81-62f7fd9b920b.jfif',20364,'חדר כושר אייטם כתבה ',525,78,false,52694,'Image','');})

הרפורמה "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת 2025, ביקשה לשנות את כללי המשחק בשוק הישראלי: להפחית יוקר מחיה, להסיר חסמי יבוא, לצמצם רגולציה עודפת ולאפשר יבוא מקביל חופשי ותחרותי יותר. כוונתה הייתה ליצור מציאות שבמסגרתה הצרכן הישראלי יעמוד מול מדפי מוצרים במחירים הדומים לאלו שבאירופה.

אך כ־11 חודשים לאחר השקת הרפורמה, מתברר שהמרחק בין ישראל לאירופה נותר גדול – לא רק גיאוגרפית, אלא בעיקר כלכלית.

depositphotos

על פי נתוני משרד הכלכלה, בחלק מהקטגוריות נרשמה פריצת דרך: מוצרי חשמל ביתיים ואופניים חוו זינוק דו־ספרתי ביבוא. השינוי ניכר גם ברשתות המזון הגדולות, שבהן אפשר למצוא כיום מכונות קפה, מקררים ואפילו טלפונים סלולריים במחירים נמוכים משמעותית – מחזה נדיר בישראל עד לא מזמן.

אלא שמעבר לנקודות האור, המציאות הכלכלית העמוקה כמעט שלא השתנתה. מוצרי המזון ומוצרי הצריכה השוטפת ממשיכים להתייקר, והיבוא המקביל של מותגים מובילים כמו ברילה, מילקה, אריאל, פנטן וג’ילט עדיין מצומצם ונוכח בעיקר ברשתות דיסקאונט קטנות כדוגמת גוד פארם ועדיקא. ברשתות הגדולות, ההיצע עדיין דל – וההשפעה על המחיר זניחה.

המכון לחקר הקמעונאות ערך בנובמבר סקר מחירים מקיף, שבחן עשרות מוצרים זהים ברשתות דיסקאונט אירופיות (Aldi, Lidl, Tesco, Carrefour, Edeka) והשווה אותם למחירים ברשתות הישראליות המובילות – רמי לוי, שופרסל, קרפור, יוחננוף ואושר עד. התוצאות חד־משמעיות: ישראל יקרה משמעותית מאירופה כמעט בכל קטגוריה.

מוצרי חלב ותחליפיהם: הרפורמה נתקעת בקיר הרגולציה

למרות רפורמות רבות בשוק החלב, המחירים ממשיכים לטפס:

  • מעדן Müller:
    אירופה – 1.46 ש"ח, ישראל – 5.20 ש"ח → פער של 255%

  • אקטימל (Danone), 8 יחידות:
    אירופה – 7.46 ש"ח, ישראל – 19.90 ש"ח266%

  • משקה סויה Alpro (ליטר):
    אירופה – 5.63 ש"ח, ישראל – 14.90 ש"ח165%

  • חלב טרי (ליטר):
    אירופה – 3.7 ש"ח, ישראל – 7.3 ש"ח
    ואף נגרמים חוסרים יזומים בשל רווחיות נמוכה.

חטיפים ושוקולד: מתוק – אבל יקר

  • סוכריות דובוני Haribo:
    אירופה – 2.5 ש"ח, ישראל – 14.90 ש"ח → פער של 502%

  • חטיפי Mars/Twix/Bounty:
    אירופה – פחות מ־2 ש"ח, ישראל – כמעט 6 ש"ח221%

  • שוקולד Ritter Sport (100 גרם):
    גרמניה – 4.1 ש"ח, ישראל – 11.9 ש"ח186%

מוצרי יסוד: פערים מקוממים גם במדף היומיומי

  • פסטה Barilla (500 גרם):
    אירופה – פחות מ־4 ש"ח, ישראל – 7 ש"ח

  • רוטב פסטה Barilla:
    אירופה – 7.46 ש"ח, ישראל – 13.90 ש"ח

  • לחם חיטה מלאה:
    אירופה – 5.6 ש"ח, ישראל – 16.9 ש"ח → פער של 200%

  • מארז ביצים (15 יחידות):
    אירופה – 9.3 ש"ח, ישראל – 17.75 ש"ח

  • קטשופ Heinz:
    גרמניה – 10 ש"ח, ישראל – כמעט 16 ש"ח

ניקיון והיגיינה: טיפוח שמגיע עם תג מחיר כבד

קטגוריית הניקיון והטיפוח מדגישה עד כמה היבוא המקביל בישראל עדיין חסום.

  • נוזל כלים Palmolive:
    אירופה – 4.8 ש"ח, ישראל – 10.9 ש"ח125%

  • טבליות למדיח Finish:
    אירופה – 28.13 ש"ח, ישראל – 54.9 ש"ח95%

  • היגיינה נשית Always: ישראל יקרה ב־66%

  • Carefree: פער של 168%

  • משחת שיניים Meridol:
    בישראל יקרה ב־53% לעומת גרמניה.

שתייה קלה: אפילו קולה יקרה יותר

  • קוקה קולה (ליטר):
    אירופה – 3.7 ש"ח, ישראל – 6.5 ש"ח74%

  • Monster: בישראל יקר פי שלושה.

  • Red Bull: בישראל יקר ב־59% מהממוצע האירופי.

גם מים מינרליים ובירות בוטיק נמכרים בישראל במחירים כפולים – לעיתים בשל מיסוי, אך לרוב בשל מרווחי רווח גבוהים של קמעונאים ויבואנים.

 ישראל עדיין רחוקה מהמודל האירופי

למרות ניצנים חיוביים בשוק מוצרי החשמל, הרפורמה טרם הצליחה לחדור לשוק המזון, הטיפוח והצריכה היומיומית. הריכוזיות, היעדר תחרות, חסמי יבוא שנותרו בעינם והפערים ברמות השכר – כל אלו ממשיכים להשאיר את הצרכן הישראלי מאחור.

הרפורמה אולי הכניסה שינוי לשיח הציבורי, אך במבחן התוצאה – הדרך לשוק צרכני תחרותי ושוויוני יותר עדיין ארוכה.


$(function(){setImageBanner('cc72ef12-a3ef-45c7-9474-ee57c16bb34c','/dyncontent/2025/11/11/6933a954-81ae-463d-8b81-62f7fd9b920b.jfif',20364,'חדר כושר אייטם כתבה ',525,78,false,52696,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה