הגיל הממוצע של רכב בבת ים עומד על 8.4 שנים
04.11.25 / 05:39
״האינטרס של המדינה הוא להוריד מהכביש את אותם כלי רכב ישנים, לא בטיחותיים ומזהמים – ולעודד מחדש את תכנית הגריטה”.
מודיעין עילית היא העיר שבה כלי הרכב הפרטיים הם ה”וותיקים” ביותר בישראל – כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ”ס. לפי הנתונים, הגיל הממוצע של כלי הרכב בעיר עומד על 10.1 שנים, לעומת ממוצע ארצי של 7.5 שנים בלבד (נכון לסוף שנת 2023). מדובר בעלייה קלה ביחס לשנת 2022, אז עמד הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל על 7.3 שנים.
במקום השני ניצבת קלנסוואה עם ממוצע של 10 שנים, אחריה ירושלים עם 9.7 שנים, ביתר עילית ואום אל פאחם עם 9.6 שנים, ושפרעם סוגרת את החמישייה הראשונה עם 9.5 שנים בממוצע. ניתוח הנתונים מעלה כי ביישובים חרדיים וערביים קיים ריכוז גבוה של כלי רכב ישנים בהשוואה לערים הגדולות במרכז הארץ.
מנגד, הערים שבהן הרכבים צעירים יותר הן רמת גן (5.4 שנים בממוצע), חולון (5.9), ראשון לציון (6), תל אביב–יפו (6.4) וחיפה (6.5).
נכון לשנת 2023, בישראל נעים על הכבישים כ-840 אלף כלי רכב בני יותר מעשר שנים, שנרשמו לכביש לפני 2013. ברובם המכריע אין מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות, מה שמעמיד את הנהגים והנוסעים בהם בסיכון גבוה יותר במקרה של תאונה.
במהלך השנה עלו על כבישי ישראל 183,653 כלי רכב חדשים, ובסה”כ ישנם 2,551,376 כלי רכב פרטיים בארץ.
אחת הדרכים להפחתת גיל הרכבים ולהגברת הבטיחות היא תכנית הגריטה של משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה, שבמסגרתה יכלו בעלי רכבים בני 20 שנה ויותר למסור אותם לגריטה ולקבל תמורה של 3,000 שקלים. התכנית, שנועדה להוציא מהכביש כלי רכב ישנים, מסוכנים ומזהמים, פעלה לראשונה בשנת 2010 אך הופסקה בשל מימון מוגבל – ולבסוף פעלה לאחרונה, ליום אחד בלבד, בנובמבר 2013.
מנכ”ל עמותת אור ירוק, עו”ד יניב יעקב, מדגיש כי “בכלי רכב ישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות שמפצות על טעויות הנהג ולכן הסיכון להיפגע בתאונת דרכים בכלי רכב כזה גדול בהרבה. במקרה של תאונה, הרכב עלול להפוך למלכודת מוות לנוסעיו. האינטרס של המדינה הוא להוריד מהכביש את אותם כלי רכב ישנים, לא בטיחותיים ומזהמים – ולכן יש לעודד מחדש את תכנית הגריטה”.
